Всі Новини
           

Робота №10. Євреї Закарпаття відзначать День голокосту на міжнародному рівні

Робота №10. Євреї Закарпаття відзначать День голокосту на міжнародному рівні

В останні кілька років одна з найчисленніших нацменшин краю вирішила чимало проблемних питань, які перешкоджали розвитку традицій та релігії єврейської громади. Віднедавна не лише в Мукачеві та Хусті, але й в Ужгороді виділено місця для молінь та облаштування культурних осередків. А через кілька тижнів (з 17 по 25 число) община відзначатиме міжнародний так званий «День катастрофи» (голокосту). При чому на міжнародному рівні, адже урочистості пройдуть зокрема за підтримки угорського уряду.

Молитись заважала… німецька вівчарка!

Єврейська община області досить численна. Представники цієї нацменшини проживають у 67 населених пунктах краю. Загалом із двох з половиню тисяч євреїв понад 800 мешкають в Ужгороді. Але донедавна саме в обласному центрі можливостей для розвитку і примноження культурного багатства цього багатостраждального народу було не так багато.

Єдиним оазисом підтримки та культурного життя була благодійна організації допомоги «ХеседШпіра» (осередки функціонують в кожному райцентрі). А от щодо допомоги з боку обласної та міської влади Ужгорода… Голова обласного «Хеседу» Михайло Галін відзначає: «Попереднє керівництво держави переважно лише декларувало курс на покращення співпраці та допомогу нацменшинам. Насправді ж діалог був несистематичним. А на місцях подекуди єврейська громада не отримувала навіть того мінімуму, який належить за указами двох перших президентів».

Мова передовсім про закони реституції, за якими в області іншим нацменшинами чи релігійними конфесіям передали чимало їхніх споруд. Наприклад, греко-католикам повернули будівлю фіздиспансеру (виділивши немалі кошти на побудову нового медичного закладу), а також колишню будівлю церкви по вул. Цегольнянській (обчислювальний центр УжНУ) і крило Кафедрального собору. Навіть у Мукачеві єврейській общині передали за часів незалежності чимало споруд. Але в Ужгороді для релігійних потреб довгий час євреї не отримували нічого. Хоча і філармонія, і будинок навпроти Жупанату були збудовані саме як синагоги.

«Довелося організовувати «саморобну синагогу», якавже рокамифункціонує у внутрішньому дворику напівособняка, де спільний вхід і земля у комунальній пласнсті. Донедавна ситуація з нею була взагалі трагікомічна. − пригадує М.Галін. − Сусіди «зара­ди безпеки» випускали у загальний двір вівчарку, тож євреям визна­чили певні години, коли вони можуть прийти молитися. І ці го­дини мали збігатися з часом, коли господарі собаки вдома і можуть прив'язати її! А якщо ж комусь просто хотілося помолитися в синагозі й він не знав ідіотизму ситуації − той ризикував бути покусаним сторожовим псом. Таке й сталося кілька років тому з поважним мешканцем Уж­города, в’язнем концтаборів Золтаном Штерном».

            Цю ситуацію владнали лише того року та й то через суд. Все, що треба було зробити − дозволити євреям зробити окремий вхід до їхньої частини будівлі з боку вулиці Руської! Тож тепер знущальна перешкода (німецька вівчарка)  не стає на заваді молитов.

  Тепер буде місце для повноцінного музею

Більше того, хоча прохання про передачу бодай частини будівлі «Синагоги Неологів» (навпроти Жупанату) міська влада задовольнити й не змогла, але виділила таки приміщення для облаштування культурного товариства єврейської громади. «Будівля знаходиться на Мукачівській вулиці й дуже стане нам у пригоді. Адже зможемо організувати і повноцінний музей, і місце для моління прихильників прогресивного іудаїзму, і редакцію газети розмістити…», радіють члени ужгородського «Хеседу». І справді, хоч ця благодійна організація і має сучасне приміщення в центрі, але його однозначно не вистачає. Адже там ютяться і власне офіс «Хеседу», і культурне товариство, і музейчик, і шахова школа та інші гуртки. Втім до ідилії далеко, адже приміщення вимагає суттєвого ремонту. Тож євреї шукатимуть спонсорів, аби довести будівлю до ладу. В цьому плані подвійний сум викликає те, що за минулий рік відійшли у інший світ два без перебільшення видатні та успішні представники єврейської нацменшини, котрі жили чи народилися в Закарпатті: один із перших світових гросмейстерів Андре Лілієнталь та кавалер почесного легіону, почесний громадянин Великобританії полковник Ян Горал.   

Втім навіть без суттєвих вливань, впевнений, євреї краю зможуть перебороти всі труднощі, адже їхній згуртованості позаздрить кожен. І це при тому, що всередині нацменшини є різні релігійні чи суспільні угрупування та переконання. От, приміром, в Ужгороді є кілька громад за трьома напрямами Хабат, консервативний та прогресивний іудаїзм. Останній напрям обстоює принципи постійного розвитку єврейських традицій, плюралізму та соціальної справедливості, гендерної рівності, поваги до ближнього безвідносно до національності. За словами Михайла Галіна, є в Ужгороді також і кілька сімей, які живуть за найстрогішими нормами іудаїзму: «Правил дуже багато і їх надзвичайно важко виконувати в сучасному світі. Приміром, в суботу не можна займатися фізичною працею починаючи від кермування машиною, завершуючи приготуванням їжі чи натисканням кнопокліфту(для цього навіть облаштовують ліфти-автомати, назразоктакого, що курсує поверхами ОДА, абож мікрохвильовки з автоматичними програмами)тощо. Це дуже важкий і почесний шлях, тож можна хіба схилятися перед такимилюдьми і поважати їхні погляди». Зі слів пана Михайла зрозуміло, що аби стати ортодоксом, треба народитися в родині з відповідними традиціями й вихованням. До речі, ортодоксальні школи були і на Закарпатті. Нині ж такі заклади працюють в Києві, Одесі та Дніпропетровську.

Догляд за цвинтарями й могилами – основна невирішена проблема

Ніяких конфліктів, обмежень чи ворожнечі між цими общинами немає. Святкують спільно, моляться переважно також: тепер навіть вряди-годи виділяється приміщення колишньої синагоги а нині концертного залу філармонії. «Хесед» пропонує чимало програм як для дорослих, так і для дітей (медичний центр допомоги, творчі майстерні, співхор «БеяХад», вечори класичної музики тощо ). Працює і денний центр для дітей з особливими потребами і тут не дивляться на національність приймають всіх, коли потрібна допомога. Також «Хесед» займається видавничою діяльністю: крім газети «Ехо» (відома по всій країні) й інтернет-сайту, в світвийшли вжетри книги про єврейську громаду краю. Ба навіть функціонує кіностудія ролики стають лауреатами різноманітних фестивалів.

Бере участь єврейський осередок і в громадському житті міста.Нещодавно на високому рівні за підтримки ОДА пройшов фестиваль єврейської культури. В рамках цієї події єврейська громада зуміла проспонсорувати спектакль «Моя прекрасна Естер», який став однією з перлин у репертуарі обласного драматичного театру. А вже 17 квітня з Берегова розпочнеться відзначення європейського «Дня катастрофи» (окремо проводиться ще й міжнародний «День пам’яті жертв голокосту», 27 січня). Урочистості також пройдуть у Хусті (25 квітня) та Ужгороді (дата уточнюється). Знаково, що відзначення продати проходитиме за підтримки угорського уряду та зокрема генконсульства Угорщини в Закарпатті. 

На цьому загально позитивному фоні, який склався в останні роки, резюмує М.Галін, − Єдиною невирішеною проблемою є стан місць компактного поховання євреїв в Ужгороді. У нас немає претензій до міської влади, адже тут потрібні досить великі кошти, аби привести в порядок цвинтарі та могили. Тому община мусить сама шукати спонсорів, адже родичів тих померлих євреїв, які покояться на ужгородських цвинтарях також немає в живих, або практично нереально відшукати. Тому ми поступово хоч якось намагаємося не допустити запустіння могил: порубали старі дерева та вирізали чагарники, відновили канаву, куди йдуть стічні води, але цього поки що замало».

ДЛЯ ДОВІДКИ

Так чи інакше, але розвиток Закарпаття в останні 4 століття тісно пов’язаний з долею іудейського народу. Перші євреї в Ужгороді з’явилися ще у XVI столітті. А в 1677 вже письмово згадується функціонування «єврейського дому». Після видання цісарем Йосифом «Декрету толерантності» (1781), спостерігається значний притік євреїв до сусідньої Галичини. В Чехословацький період євреї стають потужною економічною силою в місті над Ужем, а також активно розвивають свою культуру та освіту. Після 1938 року (передача Закарпаття Угорщині), становище цієї нацменшини погіршується. А першою трагедією під час війни стає страта близько 10 тисяч закарпатських євреїв нацистами у 27-28 серпня 1941 року в Кам’янці-Подільському. Далі, навесні 1944 було проведено переміщення євреїв у табори за Ужгородом і конфісковано їхнє майно. До кінця війни було депортовано та знищено ще понад 100 тисяч євреїв області. В часи панування СРСР для всіх нацменшин та релігій також були непрості часи. Відродження єврейського руху в краї почалося лише 1989 року. Нині можна назвати немало євреїв-закарпатців, ктрі відомі далеко за межами області та України. Це і світововідомий письменник Іван Ольбрахт, і заслужений діяч мистецтв Гаврило Глюк, і один із засновників історіографії краю, доктор історичних наук Яків Штернберг, і найвідоміший у свій час епідеміолог Наум Волович, заслужений юрист України Золтан Штерн, і вся родина Копельман (дала світу 4 блискучих скрипалів та піаністів), і письменник Фелікс Крівін, режисери Віталій Дворцин та Михайло Мільмейстер та чимало інших.

Тарас ВАЩУК

 

Расскажите об этом своим друзьям
02/04/12 09:01
Коментарі (0)

Додати коментарій
Ваше ім'я:

Введіть контрольний код, який ви бачите на зображенні:


Якщо ви не бачите контрольний код, це означає, що у вашому браузері відключено підтримку графіки. Включіть її та перезавантажте сторінку.

Повідомлення:




Залишаючи коментарі, дотримуйтесь Правила поведінки на сайті .
Коментарі, які не відповідають пунктам виписаних в Правилах - будуть видалені!
Пошук:   
Загрузка
новини та телепрограмма на сьогодні
Загрузка...
Global Consulting Company ясновидящая экстасенс потомственный маг эксклюзивная одежда
© 2010, MEDIACENTR.INFO . Усі права захищені.
Використання матеріалів MEDIACENTR.INFO дозволяється за умови посилання
(для інтернет-видань — гіперпосилання) на MEDIACENTR.INFO.
Передрук, копіювання чи відтворення інформації,
що містить посилання на інші джерела в будь-якому вигляді заборонено.
51069 - 99 - 102

Lucien Piccard is about the a lot of uk replica watches acclimatized watchmakers in the accepted society, operating out fake watches of any amazing host to Switzerland which is alleged your arresting abode affiliated with actual best superior watch, Lucien Piccard is absolutely cloudburst bodies over Eighty seven decades anytime back the swiss rolex time associated with 1923 and actualization been acclaimed apropos abundant assortment of finest akin of superior watches.